Välkommen till min blogg

torsdag 10 oktober 2013

1 vecka gammal

Gud, vi har varit föräldrar i en vecka. Det är så himla konstigt. Hur många vuxenpoäng är det?

Vad tänkte jag skriva om idag då? Ska vi ta lite om hur vi alla mår?

Pricken: Prinsen mår som en prins. I det stora hela är det bara bra med honom. Vi dras lite med höga bilirubin värden (gulsot), det gör honom väldigt trött och hängig. En åtgärd mot det är att sola, så han har redan fått "sola solarium" 2 gånger och det uppskattades inte. Jäklar vad varm han blev. Sedan tycker jag inte att det är så kul att klistra på hans "solbrillor" som gör att han ser nada när han är vaken och stirrar, då brister det i mitt nya svaga mamma hjärta. De sticker hans stackars små fötter och händer varje dag för att ta nya prover. Sedan befinner han sig i vecka 35 läge och det är tydligen känt för att vara "trött veckan" oavsett om de är inne eller utanför magen. Så gulsot och trött vecka = en enormt trött bebis.

Mamma Jessica: Ja jag mår också bra, förutom att mina känslor är all over the place som prins Daniel sa. Jag har en sådan enorm hemlängtan så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Man blir väldig less på att vara instängd i ett rum när man äger ett hus. Sedan har jag inte riktigt kommit in i avdelningens rutiner. Var tredje timma skall det sondmatas och då ska jag även testa att amma och direkt efter det skall jag pumpa. Så var tredje timma dygnet runt, gäsp säger jag bara. Och sedan är det oftast något annat också. Byta blöja, tvätta han, tvätta naveln osv. Så maximalt får jag 2 timmars sammanhängande sömn. Så hemlängtan, check. Det tar lite tid att komma igång med amningen då han är lite liten men det är bara att kämpa på! Dock börjar jag på ställa in mig att vi blir kvar här längre än 2 veckor.

Pappa Crippe: Den nyblivna pappan är vår klippa. Han sparar sina pappadagar eftersom här får vi hjälp 24 timmar om dygnet. Varannan dag sover han hos oss och varannan dag får han sova ut hemma, för han ska faktiskt klara av att jobba också. Det som är bra med att han är hemma är att 1, någon måste ta hand om hus och katter. 2, han kan fixa matlådor till oss (här får man inte lunch och middag). Han är även den som håller mammans känslor något balanserande i denna nya värld. Han är helt enkelt vår klippa.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar