Välkommen till min blogg

torsdag 11 december 2014

Adams 62 veckors update

Idag är det 62 veckor sedan vi åkte in på förlossningen och världens finaste kille anslöt till våran familj. Så då passar det med en Adam update känner jag.

Växer så det knakar men en liten grabb: På ett års kontrollen var Adam 77,5 cm och vägde 9,5 kg. Men just nu känns det som om han är inne i en växa period. Han äter mer så han känns tyngre. För några veckor sedan pratade vi längd på babysimmet. De flesta bottnade på den grunda delen men inte lilla Adam. Men igår märkte jag att han gör de. Så då borde han vara iaf 80.

Matvrak: Han är inte kräsen när det gäller mat (skönt). Gröt till frukost och lite macka plus mjölk. Han får fortfarande burkmat till lunch för då är han inte så intresserad av att plocka själv. Middag är mycket korv, köttbullar, kyckling och kött som han kan plocka tillsammas med tex potatis och pasta plus lite grönsaker. Vid middagen vill han inte bli matad utan äta själv. Gröt är kvällsfikat eftersom välling verkar inte vara någon hit. Och mellanmål älskar han yoghurt, frukt och mackor står högt upp på listan. Fruktklämmisar älskar han.

Sova som en virvelvind: Han flyttade tillbaka in på sitt rum i lördags och det var gått så himla bra! Nu får vi alla kvalitetssömn! Tex inatt vaknade han efter 5 och somnade om inne hos oss till kl 9!! Helt underbart, äntligen! Och jäklar vad han rör på sig när han sover. Ligger på tvären över kudden, åt fel håll, armar och ben mellan spjälorna eller vad man säger. I våran säng rullar han omkring och somnar på konstiga sätt. Förra veckan kröp han upp bakom rumpan. Imorse mellan mina ben. Vila gör han en gång per dag, oftast ute i vagnen. Sovit lite oroligt så det har blivit lite inne den senaste tiden.

Går när jag vill: Helt sjukt, för 2 veckor sedan skulle han visa farmor Eva att jag kan minsann gå och sedan dess har han knappt gått. Men nu envisas jag med att han ska gå mycket och får hålla handen. När han tror att jag inte ser passar han ibland på. Han står ju jätte länge utan problem så han kan om han vill.

Sjörövaren: Ja ingen har nog missat att han är badgalen och jag ÄLSKAR det. Att han gillar vatten är extremt viktigt för mig eftersom jag var likadan. Kunde jag bo i vatten skulle jag göra det. I stort sätt varje dag sitter vi i badrummet och pratat med alla badleksaker. Börjar han kasta i dom vet jag att han vill bada, oftast får han det.  Sedan tror jag seriöst att han har börjat kissa ner sig för då vet han att han får sitta i duschen.

Fåordig: Det är bara mamma och pappa som man förstår. Men massa prat kommer ibland. Lampa är ett roligt ut och även katten.

Tänder: De har blivit mer synliga eller vad man säger. Tidigare fanns de bara där men nu syns de. 8 stycken fortfarande men jag tror 9 och 10 är på g. Gillar inte när han vill kolla hur många han har och vi har lite problem med tandborstningen nu, tror han har lite ont.

Så det får räcka för denna gång. Snart vaknar han så jag vill hinna med en kopp kaffe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar